Utställning
10/9 2024

Island of Light, 5-8/9 2024 

recension av Marie Widengård 




”Även ogräs är vackert med belysning” - Island of Light 

Besöket på Island of Light på Smögen var en upplevelse som bokstavligen kastade ljus på vår relation till naturen och människans påverkan på miljön. En besökare uttryckte det så träffande: "Även ogräs är vackert med belysning." För mig sammanfattar citatet festivalens centrala tema – hur ljus kan omforma vår uppfattning och ge nytt liv åt det förbisedda, oönskade eller förstörda.

Susanne Fagerlunds installation, "A Compost Pile of Past, Present & Future", var ett fascinerande exempel på hur ljus och digital teknik kan omdefiniera naturens utveckling. Genom att smälta samman bilder av utdöda, hotade och levande arter ur museers arkiv, skapade Fagerlund ett spekulativt ekosystem där nya digitala arter växte fram. I hennes verk visualiserades evolutionens cykel – hur de förgångna och framtida arterna existerar sida vid sida som tentakulära hybridvarelser. Ljuset projicerade dessa nya former på ett sätt som inte bara illustrerade livets sårbarhet, utan också hur vår moderna digitala kultur återskapar naturens komplexitet. Likt en kompost där nytt liv växer ur det gamla, framhävde ljuset här en känsla av kontinuitet och förvandling – en evolution i realtid.

Markos Kays "aBiogenesis" utforskade också livets uppkomst genom generativa algoritmer som drog paralleller mellan naturens processer och modern teknologi. Verkets monumentala skala och ljusprojicering frammanade en känsla av att vi alla är en del av en större, sammanlänkad evolutionär process.



Installationer som "Oönskade gäster" av studenter från Gerleborgskolan och "A Walk Through the Bottom" av Matje Bizovicar skapad med hjälp av barn från Smögen fångade samtidigt upp problematiken med föroreningar i haven och visade hur skräp, som vanligtvis ses som värdelöst, kan förvandlas till något meningsfullt. Verken utmanade oss att omvärdera vad vi förkastar och vad vi kan återuppliva. Dessa objekt, som oönskade gäster på havets botten, lyftes fram i nytt ljus och förvandlades till konstverk som visade skönheten i det bortkastade. Barnen gav liv åt bortkastade spöknät genom att skapa fantasifulla havsdjur, vilket symboliserade ett framtidshopp i kampen mot havsföroreningar. Ljusets effekt i dessa verk visade hur även det mest oansenliga kunde få nytt liv och mening, liksom en påminnelse om vår gemensamma framtid.



Kristina Edlunds verk "Ner i kaninhålet", också skapat med hjälp av lokala skolbarn, gav besökarna möjlighet att med hjälp av ljus utforska dolda platser i klipporna och under vattenytan. Ljuset här blev en portal till en värld av fantasi, där barnens kreativitet gav oss tillgång till det osynliga och det okända.



Sammanfattningsvis visade "Island of Light" hur ljus inte bara förändrar vår perception av det fysiska landskapet, utan också våra tankar om relationen mellan det förflutna och framtiden, natur och kultur. Likt ogräs som kan förvandlas till något vackert med rätt belysning, kan vi omvandla vårt förhållande till naturen och vår miljöpåverkan – om vi bara belyser det på rätt sätt. 

~~~

För mer info om ljusinstallationer och konstnärer, se nattprogrammet för Island of Light.







Fler tips




         
Följ Vems vattenkropp? på Instagram!

vemsvattenkropp